Det handler om vores børn

30 May, 2016 - 16:03 -- Poul

Drømme koster penge, men vi vil aldrig bede de svageste i vores samfund om at betale eller fortsætte nedskæringerne på uddannelse, forskning og grøn omstilling. Vi vil – præcis som knægten, der slår græs og gør rent for at få råd til sin første fodbold – arbejde for at få råd til vores drømme.

I Radikale Venstre insisterer vi på at se nutidens udfordringer med fremtidige generationers øjne. Vi tror på, at vi kan gøre i morgen bedre end i dag. Og vi kæmper for en politik, der tager ansvar for både nutid og fremtid. For vores børn skal også have friheden til at skabe det liv, de drømmer om – og muligheden for at leve det ud i stærke fællesskaber. Det kræver politisk vilje at ville forme en bedre fremtid for vores børn. Skal vi gøre drømmene til virkelighed, skal vi handle nu.

Det betyder, at vi lægger os i selen for at gøre Danmark grønnere. Fordi vores børn skal kunne trække vejret uden at frygte bilernes udstødning, drikke vand fra hanen uden at frygte landbrugets sprøjtemidler og leve i en tryg verden uden at frygte polernes afsmeltning. Et grønnere Danmark – og en grønnere verden – er en afgørende forudsætning for, at vores får børn samme muligheder for at skabe sig et godt liv, som vi har haft.

Vi kæmper lige så stærkt for at gøre Danmark klogere, fordi vi tror på, at dygtige hænder og hoveder er det, der skal give vores børn dannelse og brød på bordet i fremtiden. Det kræver de bedste uddannelser og massive investeringer i forskning og udvikling, så vi kan oplyse, udfordre og dygtiggøre det, der skal blive den bedst uddannede generation af unge nogensinde. Et klogere Danmark er svaret på, hvad vores børn skal leve af i fremtiden.

Endelig stræber vi efter at gøre Danmark friere, fordi vi ønsker et samfund, hvor langt flere oplever den frihed, der ligger i at kunne forsørge sig selv. Og det fællesskab, der ligger i at være en del af en arbejdsplads. Jo flere vi får med i fællesskabet, jo stærkere bliver det. Et friere Danmark giver vores børn mulighed for at klare sig selv i fremtiden – og for at videreudvikle det fællesskab, de har fået i arv.

Men hverken et grønnere, et klogere eller et friere Danmark kommer af sig selv. En stærk økonomi er nemlig nøglen til at gøre drømme til virkelighed. Lader man stå til, så rammer det altid dem med mindst. Finanskrisen ramte Danmark unødvendigt hårdt. Og det gik især ud over dem uden uddannelse og med lave indkomster, hvis job forsvandt som dug for solen.

Nogle partier har intet problem med at fremsætte vidtløftige drømme uden reel finansiering. Det er uansvarligt. Andre er klar til at skaffe penge til deres ambitioner ved at fjerne hver tiende læge, skolelærer og hjemmehjælper – eller ved at gøre kontanthjælpsmodtagere og flygtninge fattigere med lavere ydelser. Det er urimeligt.

Derfor er vores vej en anden.

Konkret vil vi bede alle raske og rørige i Danmark om at tage en ekstra tørn på arbejdsmarkedet. Os, der kan, skal. For når vi lever markant længere og har flere gode år som ældre, kan vi også arbejde lidt længere. Vi tager børnenes parti, når vi beder bedsteforældrene blive lidt længere på arbejdsmarkedet.

For det giver os mulighed for at foretage de investeringer, der om 10, 20 og 30 år skal gøre vores børns drømme til virkelighed. Statsministeren har tidligere kaldt vores forslag og reformkurs for ”masochisme”, men lad os se, om vi ikke alligevel kan finde fælles, ansvarlige løsninger for dansk økonomi frem mod 2025.

For det handler ikke kun om at bringe dansk økonomi tilbage på sporet. Det handler om vores børns fremtid.

Hvad mener du, er det vigtigste at skabe råd til? Kom gerne med dine input på chatten på radikale.dk.

Morten Østergaard
Politisk leder - Radikale Venstre